Warunki handlu międzynarodowego – International Commerce Terms (INCOTERMS)

W ramach negocjacji dotyczących transakcji handlowych między importerem a producentem, strony zobowiązane są do podpisania umowy regulującej ich działalność biznesową i chroniącej obie strony transakcji.

Aby zrealizować i sfinalizować transakcję, strony muszą osiągnąć porozumienie i zdecydować, gdzie i kiedy zostanie dostarczony towar, kto poniesie odpowiedzialność za cła, jakość transportu i jego ubezpieczenie, a także inne aspekty związane z przewozem towarów.

INCOTERMS to międzynarodowe zasady opracowane przez Międzynarodową Izbę Handlową (ICC), które regulują różne aspekty transakcji handlu międzynarodowego.

Należy podkreślić, że zasady te są okresowo aktualizowane przez Międzynarodową Izbę Handlową, dlatego zaleca się skonsultowanie się z prawnikiem specjalizującym się w tej dziedzinie już na etapie negocjacji umowy.

Zasady INCOTERMS określają podział odpowiedzialności między stronami w zakresie:

  1. Załadunku/rozładunku towaru;
  2. Ubezpieczenia towaru;
  3. Odprawy celnej.

Ponadto, zasady te regulują podział kosztów zarówno na etapie transportu, jak i po jego zakończeniu, a także określają moment przeniesienia ryzyka pomiędzy stronami transakcji.

Główne grupy INCOTERMS

Można wyróżnić dwie główne grupy INCOTERMS:

  1. Zasady dotyczące transportu lądowego, lotniczego, morskiego lub ich kombinacji;
  2. Zasady dotyczące wyłącznie transportu morskiego.

Popularne warunki INCOTERMS

  • EXW (Ex Works) – w transakcji opartej na EXW zobowiązania sprzedającego kończą się w momencie przekazania towaru kupującemu.
  • FCA (Free Carrier) – w transakcji FCA dostawa towaru odbywa się w miejscu uzgodnionym wcześniej z przewoźnikiem międzynarodowym wskazanym przez kupującego. Wraz z przekazaniem towaru przewoźnikowi, pełna odpowiedzialność przechodzi ze sprzedającego na kupującego.
  • CPT (Carriage Paid To) – w transakcji CPT sprzedający ponosi odpowiedzialność do momentu dostarczenia towaru do portu docelowego, natomiast ryzyko ubezpieczeniowe przechodzi na kupującego w momencie przekazania towaru przewoźnikowi w porcie załadunku.
  • DAP (Delivered at Place) – w transakcji DAP sprzedający jest odpowiedzialny za dostarczenie towaru do uzgodnionego miejsca w kraju importera. Koszty odprawy celnej i rozładunku towaru ponosi kupujący.
  • CIP (Carriage and Insurance Paid) – podobnie jak CPT, jednak w przypadku CIP sprzedający jest zobowiązany do ubezpieczenia towaru na rzecz kupującego.
  • DDP (Delivered Duty Paid) – w transakcji DDP sprzedający odpowiada za dostarczenie towaru do kraju docelowego i pokrycie wszelkich kosztów, natomiast obowiązek rozładunku spoczywa na kupującym.
  • FOB (Free on Board) – w transakcji FOB sprzedający ponosi odpowiedzialność za załadunek towaru na statek w porcie nadania. Po umieszczeniu towaru na pokładzie, odpowiedzialność, w tym koszty i ubezpieczenie, przechodzą na kupującego.
  • FAS (Free Alongside Ship) – w transakcji FAS odpowiedzialność sprzedającego przechodzi na kupującego w momencie umieszczenia towaru obok statku w porcie nadania.
  • CFR (Cost and Freight) – w transakcji CFR koszty transportu morskiego ponosi sprzedający, natomiast ryzyko przechodzi na kupującego w momencie załadunku towaru w porcie nadania.
  • CIF (Carriage, Insurance and Freight) – podobnie jak CFR, jednak w przypadku CIF sprzedający dodatkowo ubezpiecza towar.

Należy podkreślić, że stosowanie warunków INCOTERMS w umowie handlowej do regulowania tylko podstawowych kwestii nie gwarantuje pełnej ochrony prawnej. W związku z tym zaleca się skonsultowanie treści umowy z prawnikiem specjalizującym się w handlu międzynarodowym.

Ekspertyza zespołu Hawell Tocker & Co. w zakresie sporządzania i analizy umów handlowych oraz kontraktów międzynarodowych opiera się na wieloletnim doświadczeniu i dogłębnej znajomości międzynarodowego systemu prawnego, ze szczególnym uwzględnieniem rynku izraelskiego i polskiego. Zaleca się, aby umowy były formułowane w sposób przejrzysty i zabezpieczały interesy obu stron transakcji, z uwzględnieniem skomplikowanych zagadnień prawnych związanych z handlem międzynarodowym.

Nasza kancelaria, posiadająca oddziały w Izraelu i Polsce, oferuje ponad 25-letnie doświadczenie w obsłudze transakcji międzynarodowych. Dzięki dogłębnemu zrozumieniu obu systemów prawnych oraz szerokiej znajomości kultury biznesowej w obu krajach, jesteśmy w stanie nie tylko skutecznie rozwiązywać spory prawne, ale także zapobiegać ich powstawaniu.